Lomoinstant_en
Have an account? Login | New to Lomography? Register | Lab | Current Site:

Meopta Stereo 35 aka ViewMaster fotoaprát

Když jsem byl v prvním ročníku na vejšce, dostal jsem bláznivý nápad na školní projekt. Chtěl jsem si vyrobit svoje vlastní ViewMaster cívky, ale k mému překvapení, ViewMaster fotoparát existoval a byl dokonce dostupný na trhu. Všechno kolem tohoto foťáku byl jeden velký složitý pokus a náročná výzva, ale v závěru jsem přišel na to, že je to rozhodně perlička tohoto druhu.

Meopta Stereo je docela velký fotoparát, který vypadá jako krabička. Má dva Mirar objektivy (1:3.5 25mm) v popředí. Pod objektivy se nachází nastavení světelnosti, které se pohybuje od F3.5 to F22. Nicméně k tomu slouží posuvník a vy se můžete v tomto rozmezí zastavit na jakékoliv cloně. U rychlosti závěrky máte pouze dvě možnosti, 1/60 sekundy nebo B(bulb). Samozřejmě na foťáku naleznete kontakty pro blesk, akorát já jsem žádný neměl, abych ho mohl vyzkoušet.

Na fotoparátu ze zadu je také hledáček, který má malý hranatý obrys pro lepší komponování snímků. Zjistil jsem, že když fotím zblízka, záběry nejsou úplně přesné a výsledek byl takový, že pár snímků bylo pokažených. Foťák lze přidělat i na stativ, akorát ten můj je starší a byl vyroben před tím, než byly standardně přidělávány držáky na stativ, takže hodně štěstí s hledáním. Jako většina 35mm foťáků, má i tento páčku na manuální navíjení filmu. Všechny mezery po stranách jsem zalepil, abych se vyhnul jakékoliv možnosti, že mé snímky ohrozí pronikání světla.

Na spodní části fotoaparátu se nachází počitadlo snímků, které může zajít až k číslu 75, takže můžete nafotit 75 obrázků na jeden jediný film, což je fajn, když se ceny stále zvedají. Vnitřek foťáku je naprosto odlišný od běžných kamer. Film jde vlastně diagonálně přes dvě čočky. To znamená, že když posunete film zpět o dva snímky, které jdou spolu, nezařadí se. Budou asi tak 5 políček od sebe a to šikmo. Nezapomeňte ale, že obrázky jsou extrémně malé (vzpomeňte si na ViewMaster, který jste měli jako děti). Jejich šířka je přibližne jeden centimetr!

Pro svůj projekt jsem použil film Fujifilm 135-36 Fujichrome Astia 100-F Color Slide. Nakonec jsem byl opravdu spokojený s výsledkem. Barvy byly většinou skoro přesné, pleťové tóny se zdály být normální, ale byl tu jeden problém. Snímky byly příliš tmavé. Použil jsem film s 36 políčky, což znamená, že v tomto foťáku dostanete dvakrát tolik, tedy dva malinké obrázky na jednom standardním rámečku. To z tohoto fotoaparátu dělá velice efektivní nástroj, který vám může být nápomocný v procesu pokusů a omylů.

Když jsem si koupil tento fotoaparát, naštěstí přišel s třemi prázdnými ViewMaster kotoučky a ViewMaster řezačkou na filmy. Koupi bez řezačky budete litovat, pokud nemáte tolik času, abyste film stříhali ručně, ořezávali a snažili se, aby se snímky zobrazovaly ve 3D provedení. Zdaleka nejhorší částí tohoto balení je konstrukce ViewMaster cívek.

Používání zmíněné řezačky je celkem jednoduché. Vložíte film přes navíječ a snažíte se seřadit dva snímky do prázdných dírek. Řezačka pak vyrazí dva spojené obrázky, které by měli do sebe jednoduše zapadat ve ViewMaster koutoučku. Ale i přesto se mi několikrát stalo, že aby mi vše sedělo, musel jsem to udělat ručně. Mnoho mých obrázků se zobrazilo rozostřeně, což zabralo hodiny práce, abych to napravil. Můžu také doporučit používat fotografické brýle, které “ustalují” obraz, protože se budete muset prohrabat všemi záběry.

Nesáhl jsem na tenhle foťák od té doby, co jsem dělal tenhle projekt, ale později jsem uvažoval nad tím, že to zkusím znovu. Pokud máte čas, peníze a trpělivost, pak vám můžu opravdu tenhle fotoaparát doporučit!

napísal/a michelle-asci a preložil/a lomography-cz